Anders voelen? Anders denken!

door | 0 Reacties

Daar stond ik dan, midden op straat in het centrum van de stad met voor mijn neus een camera…op míj gericht. De zenuwen gierden door mijn lijf. Waarom deed dit ik ook alweer?

Een tiny BIG change

Het was 1 september 2017. Om mijn favoriete sprekersevenement TEDxAlmere* te promoten, had ik toegezegd om een spotje op te nemen.

Het thema dat jaar was ‘tiny BIG change’. Een kleine verandering die iets groots teweeg brengt. Om het evenement onder de aandacht te brengen, reisde de ‘rode stip’ van TEDx door de stad, las ik in de krant. Had je een tiny BIG change die je niet voor jezelf wilde houden? Dan was deze stip dé plek om hem te delen!

Kleine verschuiving, GROTE verandering

De idealist in mij was direct enthousiast: “Hoe mooi zou het zijn om bij anderen een zaadje te planten door mijn ervaring te vertellen?!” In het kader van ‘tiny BIG change’ ben ik er namelijk van overtuigd dat een kleine verschuiving in het kijken naar een ander of een situatie een GROTE verandering teweeg kan brengen in je gedrag en gevoel. En dat heeft vervolgens weer invloed op je omgeving.

Kortom, die rode stip was voor mij de kans om zoveel mogelijk mensen te inspireren om deze levenswijze ook toe te passen!

Doemdenken

De angsthaas in mij stond iets minder te trappelen bij het idee om voor de camera te gaan staan. Maar het was de idealist die aan het langste eind trok.

Ik kon mijn actie namelijk op twee manieren aanvliegen. Ik kon het zien als iets groots en griezeligs. Eentje waarbij de kans op falen groot was. Óf ik kon het zien als een uitdagende nieuwe ervaring.

Toen ik overwoog om de uitdaging aan te gaan was mijn eerste gedachte er één in de categorie doemdenken. ´Wat als ik niet uit mijn woorden kom?´ ´Wat als ik dichtklap?´ Bloednerveus werd ik ervan.

Speels avontuur  

Ik ging bewust op zoek naar een andere manier om naar mijn deelname te kijken. En wel als een nieuwsgierig kind dat vol enthousiasme en onbevangen in een nieuw avontuur duikt. Eentje waarbij ‘fout doen’ helemaal niet bestaat! Dat voelde direct een lichter en bracht het speelse gevoel in mij naar boven.

‘If you change the way you look at things,

the things you look at change’

 

– Wayne Dyer –

Enthousiast en met gezonde spanning ging ik de dag van de opname naar de locatie. Klaar om het avontuur aan te gaan. Op het moment suprême raasde de adrenaline door mijn lichaam, maar ik dacht aan dat speelse kind en ging er vol voor. En wat was ik trots! Op mezelf en op het resultaat. Het spotje zie je HIER.

Rust en vertrouwen

Een kleine verandering in de manier waarop je kijkt kan direct verschil maken in hoe je je voelt. Ik beoefen het vrijwel dagelijks. Ik merk dat, als ik mijn manier van kijken naar iets of iemand verander, dat zowel mijn gevoel als mijn gedrag beïnvloedt. Het maakt mij milder, toleranter en ruimdenkender. Zowel naar mezelf als naar anderen. Hierdoor ben ik een aangenamer mens. En ik ervaar zoveel meer rust en vertrouwen.

Verlang jij naar vertrouwen en innerlijke rust? Ook jij kunt je gevoel veranderen door deze ‘techniek’ in te zetten.

Toepassen In de Praktijk

Ik daag je uit om het volgende experiment aan te gaan.

 

1. Besluit niet te oordelen

Besluit om één hele dag, vanaf het moment dat je wakker wordt totdat je gaat slapen niet te oordelen. Niet over jezelf, niet over een ander en niet over een situatie.

2. Merk op als je oordeelt

Als je merkt dat je een oordeel hebt of hebt gehad (en neem van mij aan; dat gebeurt gegarandeerd!) merk je dit puur op.

3. Wees mild voor jezelf

Merk je dat je jezelf direct naar beneden haalt of veroordeelt? Wees mild voor jezelf. Lach er om. Je bent aan het oefenen!

4. Bekijk het anders

Bedenk hoe je anders naar dezelfde situatie kunt kijken.

Voorbeeld:

Je belt je partner op om te vragen of hij boodschappen meeneemt na zijn werk. Hij reageert kortaf : ‘Nee, ik ga direct naar huis.’

Je vindt hem egoïstisch en reageert geïrriteerd: ‘Ik neem zo vaak wat mee na mijn werk op jouw verzoek. Nu vraag ik het één keer aan jou en krijg ik dit!’

Bekijk het anders:

Stel nou dat hij zojuist heeft gehoord dat zijn dierbare collega ongeneeslijk ziek is en niet lang meer te leven heeft. Hij voelt zich emotioneel en wil zo snel mogelijk naar huis om daar zijn tranen de vrije loop te laten.

5. Voel wat er gebeurt

Hoe voelt het om die andere gedachte over dezelfde situatie te hebben?

Verandering van gevoel:

De situatie is hetzelfde: hij zegt nog steeds nee op je verzoek. Maar je geïrriteerdheid zal plaats maken voor begrip en compassie waardoor je zonder moeite zelf op de fiets springt om die boodschap te halen. 

6. Noteer je ervaring

Door je ervaringen op te schrijven krijg je zicht op wat het effect is van anders kijken. Hierdoor voel je je gestimuleerd om het steeds opnieuw toe te passen.

Noteer in een paar woorden:

– wat de situatie was

– wat je in eerste instantie dacht/voelde

– hoe je er anders naar kon kijken

– wat voor gevoel dat gaf

 

Alles begint bij jou

Wat er ook gebeurt, wat de omstandigheden ook zijn, elke verandering begint bij jou. Bij hoe je denkt. Wat je gelooft. Hoe je kijkt. Welk verhaal je jezelf vertelt. Ik zeg niet dat het altijd gemakkelijk is. Maar als je verlangt naar innerlijke rust en je bent bereid om in actie te komen, dan is de beloning zo groot!

Je ontwikkelt vertrouwen, omdat je merkt hoeveel invloed je zelf hebt op hoe je je voelt.

Je ervaart meer innerlijke rust, omdat je bewust je gedachten kunt omzetten.

Je voelt je vrolijker, lichter, speelser.

Je staat steviger als er iets in je omgeving gebeurt dat je eerder van slag zou brengen.

Het lijkt misschien een nietszeggende stap, om anders te gaan kijken. Maar als je ermee aan de slag gaat ga je ervaren hoe krachtig het is!

Start NU

Start gelijk met anders kijken.

Neem 5 minuten de tijd en schrijf op:

Wat is er vandaag/gisteren gebeurd wat je gevoel beïnvloedde?

Hoe kun je er anders naar kijken?

Wat doet dat met je gevoel?

Laat in het reactieveld hieronder weten wat de oefening met je doet. Wat was de situatie? Wat dacht je? Wat voelde je? Hoe zette je de ‘anders kijken’ techniek in? Wat deed dat met je? Waar liep je tegenaan?

Heb je hulp nodig? Laat het me weten. Ik help je met liefde op weg!

Gratis één op één gesprek

Als dank voor je reactie nodig ik je graag uit voor een gratis één op één gesprek om samen te kijken naar waar ik je verder mee kan helpen.

Krachtgroet,

Savannah

 

PS. Is mijn blog waardevol voor jou? Deel hem in je netwerk, zodat anderen er ook van kunnen profiteren!

 

*TEDxAlmere is een lokaal, zelf-organiserend sprekers event, die mensen samenbrengt om een ​​TED-achtige ervaring (Ideas worth spreading) te delen. Voor meer informatie ga je naar TEDxAlmere of TED.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Ontvang wekelijks mijn KRACHTmail met een tip voor rust en vertrouwen, die je direct kunt toepassen in je leven.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Voor meer informatie verwijs ik je naar de Privacy Verklaring

Ont-dek Jouw Innerlijke Kracht

7 KRACHTIGE TIPS voor RUST en VERTROUWEN

Download NU