JE PIJN TE LIJF met 6 OEFENINGEN

door | 2 reacties

JE PIJN TE LIJF met 6 OEFENINGEN

Ik hoor de laatste tijd van steeds meer mensen dat ze te gebukt gaan onder fysieke pijn.

Elk moment van de dag, continu pijn in je lijf. Of het nu een zeurende pijn is, een stekende pijn of een brandende pijn, pijn zet je leven op z’n kop.

Ik weet hoe het voelt

Jarenlang had ik aanvallen van aangezicht zenuwpijn. Een heftige stekende pijn in mijn gezicht. Ik kan de pijn die ik ervoer het beste omschrijven als het aanhoudend boren in een ontstoken kies zonder verdoving. Soms urenlang, soms dagen achter elkaar: een hel.

Ik wilde dan ook maar één ding: ervan af! Welke pijnstillers ik ook nam, het werkte niet of niet voldoende. De pijn was zo ondragelijk dat ik bereid was alles te doen om de pijn te stoppen. Na maandenlange aanvallen was ik zelfs zover dat ik serieus overwoog om voor te stellen mijn zenuwen door te laten knippen. Dat ik de rest van mijn leven met een verlamd gezicht verder zou moeten leven, nam ik op de koop toe. Alles om verlost te zijn van die tergende pijn.

Alles is te veel

Pijn beïnvloedt je dagelijks leven: je kunt je slecht concentreren, ligt ’s nachts uren wakker, bent chagrijnig en prikkelbaar. Het beïnvloedt je relaties, je hebt een kort lontje, geen energie en bent boos op alles en iedereen. Kortom, je hele functioneren en de manier waarop je naar het leven kijkt; alles is te veel en voelt zwaar.

Als de pijn maar lang en intens genoeg aanhoudt kan het je tot waanzin drijven. Door de wanhoop en machteloosheid kan je uiteindelijk zover wegzakken dat je het leven niet meer ziet zitten.

Genieten in plaats van vechten

Wat zou je graag weer eens ’gewoon’ willen genieten van het leven. Een fietstochtje maken met je lief, een partijtje tennissen, een nacht doorslapen en uitgerust wakker worden. Jezelf nuttig maken. Iets betekenen voor een ander. Of puur de afwas doen zonder dat je dat moet bezuren met extra pijn.

Hoe zwaar de pijn ook is, door het weg te willen hebben maak je het alleen maar erger. De pijn op zich is al zwaar genoeg, maar doordat je je ertegen verzet, ben je als het ware in gevecht met de pijn. Je zet je letterlijk en figuurlijk schrap met als gevolg dat de pijn intenser wordt en zich uitbreidt naar andere delen van je lichaam.

6 OEFENINGEN om anders te kijken naar je pijn

Ben je bereid anders te leren kijken naar je pijn? Ik help je graag op weg met een aantal oefeningen die je direct kunt toepassen. Ik heb geen toverstaf waarmee ik je pijn kan laten verdwijnen, maar ik kan je wel handvatten geven om er op een andere manier mee om te gaan.

Lees ze door en ga ermee aan de slag. Ik heb een audio-bestand voor je ingesproken die je kan ondersteunen bij het toepassen van de oefeningen. Laat onder deze blog een reactie achter, dan stuur ik hem je toe.

Oefening 1

Verdraag de pijn

In plaats van het weg te willen hebben, ga met je aandacht naar de pijn. Voel het. Verdraag de pijn. Doe niets. Ontspan zoveel mogelijk in de pijn. Merk het alleen op. Stop met het weg willen hebben. Geef je eraan over.

Deze oefening zal je pijn niet op magische wijze wegnemen, maar hoe meer je oefent met leren verdragen, hoe beter de pijn uiteindelijk te verdragen zal zijn. Je geeft je lichaam de rust die het nodig heeft om te gaan helen. Je geeft als het ware het signaal af aan het lijf dat het oké is, dat het mag ontspannen, dat het mag helen.

Deze oefening is heel goed te combineren met de tweede oefening.

Oefening 2

Geef je pijn een andere naam

Noem dat wat je voelt eens een ‘sensatie’.

‘Ik voel een sensatie in mijn lichaam.’ ‘Ik voel een heftige sensatie.’ Dat wat je voelt is er nog steeds, maar de lading die je het geeft, is net even anders.

Het lijkt een nietszeggende stap, maar gun jezelf de kans om er toch mee te experimenteren. De manier waarop je met woorden speelt heeft zoveel kracht op hoe je iets ervaart.

Oefening 3

Pijn heeft een boodschap voor je

Praat met je pijn. Pijn heeft een boodschap voor je. Je lichaam wil je laten weten dat er iets moet veranderen.

Pain can be a message to show us that something is off in our lives

– Louise L. Hay –

Pijn is als de rode vlag op het circuit van de Formule 1. Het waarschuwt je dat er iets aan de hand is: PAS OP! Vertraag je tempo, kijk uit! Of zelfs: STOP!

Praat met je pijn zoals je met een mens praat:

Wat wil je me vertellen?

Wat heb je nodig?

Wat wil je mij laten weten?

Wat kan ik voor je doen?

Oefening 4

Bedank je pijn

Bedank je pijn? Zeg je nu werkelijk dat ik mijn pijn moet bedanken? Are you kidding me?

Ja, ik ben bloedserieus. Ik geloof dat de pijn er is om jou te helpen. Het wil je ergens bewust van maken.

Op het moment dat je ‘dank je wel’ tegen je pijn zegt, zet je de deur naar herstel open. Je laat je pijn weten dat je het hoort en dat je het serieus neemt. Je zegt in wezen dat je vertrouwen hebt dat er een oplossing is. Dat je ervoor openstaat om de boodschap te horen.

Stel je de volgende situatie eens voor:

Je vertelt iets tegen je partner dat heel belangrijk voor jou is. Je partner luistert niet of doet in elk geval alsof hij je niet hoort. Dikke kans dat je je enigszins geïrriteerd voelt en het nog een keer probeert, dit keer met een iets luidere stem. Opnieuw luistert hij niet. Het lukt je niet om tot hem door te dringen. Je voelt je genegeerd, ongeliefd, niet gezien en kunt twee dingen doen.

  1. Je schudt hem door elkaar, verheft je stem en eist de aandacht!

Of

  1. Je trekt je terug en ontploft op een later moment en stort daarbij allerlei andere shit over hem heen die je tot dan toe hebt opgespaard. Zaken die niks te maken hebben met dat wat je in eerste instantie wilde vertellen.

Zie je pijn als jezelf. Hoe het gedraagt je pijn zich als hij zich niet gehoord voelt? En hoe als hij zich wel gehoord voelt?

Een gesprek met je pijn kan er als volgt uitzien:

“Dank je wel dat je er bent. Ik weet dat je me iets wilt zeggen. Op dit moment snap ik nog niet wat, maar ik ben bereid om naar je te luisteren. Ik sta ervoor open om jouw boodschap te horen.”

Let in de tijd na je gesprek op dingen die je aandacht trekken. Wat lees, hoor of zie je? Welk gevoel krijg je daarbij? Misschien krijg je een ingeving. Blijf alert en wees bereid actie te ondernemen op dat wat je ziet of hoort.

Oefening 5

Het voordeel van pijn

Het klinkt misschien bizar, maar heb je er wel eens aan gedacht dat er een voordeel kan zitten aan je pijn?

Pijn kan je ertoe dwingen om rust te nemen. Om de touwtjes uit handen te geven. Rust nemen of iets uitbesteden aan een ander is voor jou wellicht ‘not done’. ‘Dat doe je niet zomaar.’ ‘Daar moet een goede reden voor zijn!’

Als je pijn hebt en daardoor iets niet meer kunt, geeft dat je als het ware een ‘geldige’ reden om wel om die hulp te vragen. Of die broodnodige rust te nemen. Of die liefdevolle zorg te ontvangen waar je zo een behoefte aan hebt.

Are you willing to pay attention and release the need that has contributed to your pain?

– Louise L. Hay –

Zie je pijn als een goede vriendin die jou wil helpen om een ongezond patroon om te buigen. Ga eens na welke voordelen er onbewust zitten aan je huidige situatie. Wat gebeurt er nu in je leven, wat je zonder die pijn niet toe zou (durven) laten?

Wees eerlijk naar jezelf. Ik besef dat het confronterend kan zijn, maar je hoeft het met niemand te delen. Het gaat erom dat jij je bewust wordt van wat het je oplevert. Pas dan heb je de mogelijkheid om iets te gaan veranderen. Om een nieuwe gezonde manier te vinden om hetzelfde voordeel te bereiken.

Oefening 6

Gebruik affirmaties

Kies andere gedachten. In plaats van niet helpende gedachte als ‘Dit moet stoppen’ of ‘Ik word gek van de pijn’ of ‘Mijn lichaam is tegen mij’ of ‘Ik heb een hekel aan mijn lichaam’ etc. kun je bewust kiezen voor helpende gedachten.

Bijvoorbeeld:

Ik ben bereid om anders te leren kijken naar mijn pijn.

Ik ben bereid om naar mijn lichaam te luisteren.

Ik zorg goed voor mijn lichaam.

Mijn lichaam is heel goed in staat zichzelf te genezen. (Denk maar eens aan die keer dat je je vinger openhaalde: het wondje geneest zonder dat jij er ook maar iets voor hoeft te doen)

En nu?

Kies één oefening uit en ga daarmee aan de slag. Zodra je bereid bent om anders te leren kijken naar je pijn stap je uit de slachtofferrol.

In plaats van ‘Waarom overkomt mij dit?’ of ‘Het moet weg’ richt je je aandacht op ‘Wat wil het mij zeggen?’ ‘Wat is mijn eigen bijdrage in het ontstaan of in stand houden van de pijn?’

Niet in de vorm van ‘Ik ben schuldig aan mijn pijn.’ Niet in de vorm van ‘Ik heb het zelf veroorzaakt.’ Maar ‘Hoe kan ik het voordeel dat ik hiermee ONbewust heb gecreëerd op een andere, gezonde manier bereiken?’ ‘Wat kan ik anders doen?’ ‘Welke gedachte of overtuiging is constructiever? Welk manier van leven, levert hetzelfde op zonder daar die pijn voor nodig te hebben?

Wat leveren de oefeningen je op?

Als je echt aan de gang gaat met één of meer oefeningen, bereid bent het keer op keer toe te passen zal je merken dat je gemakkelijker kunt ontspannen, ondanks de pijn. Je verzet je er niet langer tegen. Daardoor ben je minder prikkelbaar en kun je meer handelen. Je gaat beter voor jezelf zorgen, omdat je met andere ogen naar jezelf en je pijn kijkt. Je bent geduldiger naar anderen doordat je milder en liefdevoller bent voor jezelf. En als bonus kan de pijn zomaar minder worden of misschien zelfs helemaal verdwijnen. Wellicht komt er iets of iemand op je pad die je verder kan helpen om de pijn samen met jou aan te pakken.

CADEAUTJE

Laat me via een reactie op deze blog weten met welke oefening je aan de slag gaat. En, als je er serieus mee bezig bent gegaan, kom dan hier terug en deel je ervaring.

Zoals ik al eerder vertelde, heb ik een audio voor je ingesproken die je kan ondersteunen bij het toepassen van de diverse oefeningen.

Laat onder deze blog een reactie achter, dan stuur ik hem je toe.

Krachtgroet,
Savannah

PS 1 Is mijn blog waardevol voor jou? Deel hem in je netwerk, zodat anderen er ook van kunnen profiteren!

PS 2 Wil je meer weten over hoe je jouw innerlijke kracht kunt aanboren? Download dan mijn gratis e-book ‘Ont-dek Jouw Innerlijke Kracht, 7 Krachtige tips voor RUST en VERTROUWEN’ dat ik speciaal voor jou heb geschreven.

JA! Stuur mij DIRECT het e-book

 

2 Reacties

  1. Louise

    Mooie blog Savannah! Ik vind het heel interessant hoe je lichaam praat. En ook het in gesprek zijn met de pijn. Mooie methode om het betekenis te geven.

    Antwoord
    • Savannah Engelenberg

      Lieve Louise, dank je wel voor je reactie en je compliment.

      Ik vind het ook zo mooi hoe het lijf tegen je praat. We zijn vaak geneigd om alles maar weg te willen hebben, maar daarmee zeggen we eigenlijk tegen ons lichaam dat het z’n mond moet houden, dat we niet geïnteresseerd zijn. Daarop gaat je lijf alleen maar harder tekeer, als een klein kind dat niet gehoord wordt. En het gaat vaak net zo lang en heftig tekeer tot we niet anders kunnen dan ernaar luisteren.

      Met de suggesties die ik aanreik kun je anders leren kijken naar je ongemak waardoor je je lichaam het respect geeft wat het verdient. Het is tenslotte hét voertuig waardoor je op aarde kunt zijn.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Ontvang wekelijks mijn KRACHTmail met een tip voor rust en vertrouwen, die je direct kunt toepassen in je leven.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Voor meer informatie verwijs ik je naar de Privacy Verklaring