Stevig staan begint bij anders denken

door | 0 Reacties

3 STAPPEN OM STABILITEIT TE CREËREN

Zo voel je je blij en tevreden en kun je de hele wereld aan. En zo twijfel je ineens aan alles en voel je je onzeker.

De ene dag sta je vol energie en levenslust op. Je hebt zin in de dag en hebt het gevoel dat je alles aankunt. De volgende dag blijf je het liefst de hele dag onder je deken liggen. Alles voelt log en gedachten als ‘Dit wordt een zware dag’ of ‘Gaat het ‘em niet worden vandaag’ voeren de boventoon. Is dit herkenbaar voor je? Dikke kans dat je je doodmoe voelt.

Het lijkt alsof dit soort gevoelens je overkomen. Maar is dat zo? Of heb je er zelf invloed op?

De sleutel naar verandering

Wat als ik je zeg dat jij de touwtjes in handen hebt? Dat jij degene bent die de omslag kan maken en niet langer overgeleverd bent aan wat de dag brengt?
Maar hoe dan? “Ik word vaak gewoon zo wakker en ik weet uit ervaring dat de rest van de dag dan niet bepaald soepel verloopt.”

En dáár zit nu net de sleutel! Je ervaring ligt aan de basis van wat je denkt. Als je maar vaak genoeg dezelfde ervaring hebt, ga je geloven dat het zo werkt. En daarmee zijn die doem-gedachten dus ook heel geloofwaardig.

Maar tegelijkertijd zorgen ze er ook voor dat al je aandacht is gericht op dat wat mis kan gaan. Je struikelt over je sloffen, je stoot je thee om. “Zie je wel, ik wist dat het zo een dag ging worden!” Dat je kat gezellig mauwend op je af komt lopen, blij dat je ook weer wakker bent, merk je niet op. Wellicht ervaar je het zelfs als irritant.

Selffulfilling prophecy

Ken je de term selffulfilling prophecy? Wikipedia beschrijft het als ‘een voorspelling die direct of indirect leidt tot het uitkomen van die voorspelling.’ Oftewel, dat waar je aan denkt gebeurt.

Voor je het weet zit je in een spiraal die zichzelf in stand houdt. Het ene ongemak is nog niet voorbij of de volgende staat voor de deur. Alles bevestigt wat je ’s ochtends bij het wakker worden al dacht: “Het gaat ‘em niet worden vandaag.” “Ik had beter in bed kunnen blijven liggen…”

Als je dit maar vaak genoeg ervaart is de kans groot dat je zelfs met diezelfde verwachting gaat slapen. ‘Hopen dat het morgen niet weer zo een dag wordt’. En guess what? Doordat je je aandacht weer volop richt op dat wat vandaag mis is gegaan, programmeer je jezelf als het ware voor nog zo een dag. En zo begint alles van voren af aan. Dagen worden weken, weken worden maanden enzovoort.

Depressie en zelfs angst om aan de dag te starten ligt op de loer. Voor je het weet zie je alleen maar meer op tegen de dag en kom je je bed niet meer uit. En zo zak je verder de afgrond in. Met alle gevolgen van dien. Je reageert geïrriteerd naar je kinderen, je gaat de deur niet meer uit, je mijdt je partner of je partner gaat jou uit de weg. Dé ingrediënten om nog negatiever te denken.

NU is het moment om anders te leren denken

Ben jij op zoek naar stabiliteit? Wil jij meer balans in je leven? Wat er ook op je pad komt, jij staat stevig! Je ervaart niet langer die pieken en dalen, maar hebt een rotsvast vertrouwen. Te midden van alle chaos om je heen voel jij je krachtig. Je buigt soepel mee met wat er is, maar veert net zo gemakkelijk weer terug.

Het is mogelijk! Wil je uit de neerwaartse spiraal stappen dan is er NU werk aan de winkel. Hoe verder je in de afgrond wordt meegesleurd hoe moeilijker het is om de weg naar boven te vinden.

En zoals het bewandelen van het pad naar de bergtop inzet en energie van je vraagt, zo vraagt deze innerlijke reis dat ook. Het is hard werken om steeds opnieuw weer te kiezen voor een andere gedachte. Maar zoals met alles…oefening baart kunst en de beloning van je inzet is groot!

Ik help je graag op weg met de volgende 3 stappen.

STAP 1: WEES LIEF VOOR JEZELF

Veroordeel jezelf niet om de gedachten die niet helpend zijn.

Het gaat niet om schuld. Je doet niets fout. Dat alleen al kan zoveel opluchting geven. Het is oké. Jij bent oké. Wees lief voor jezelf.

  • Adem in en zeg iets liefs tegen jezelf.
    Bijvoorbeeld: “Goed bezig! Ik merk mijn negatieve gedachte in elk geval op!”

STAP 2: VERGEEF JEZELF

Vergeef jezelf dat je die niet-helpende of zelfs saboterende gedachten hebt.

Wees mild naar jezelf. Merk puur op dat je een niet-helpende gedachte hebt en wees bereid om jezelf daarvoor te vergeven. Niets zo erg als jezelf ook nog eens de grond inboren om iets waar je niet eens bewust van was. Wat je niet weet kun je niet veranderen.

  • Adem in vergeef jezelf.
    Bijvoorbeeld: “Ik ben bereid mezelf te vergeven dat ik zo negatief denk.”

STAP 3: KIES EEN ANDERE GEDACHTE

Probeer de gedachte die je niet helpt, om te zetten in een gedachte die wel helpt.

Gooi hem niet direct om naar de volledige tegenhanger, want dat geloof je toch niet.

  • Gebruik woorden en zinnen als:
    Ik sta ervoor open… om de dag anders tegemoet te treden dan ik nu verwacht dat hij gaat lopen.
    Of
    Ik ben bereid… opnieuw te beginnen.
    Of
    Ik ben benieuwd… hoe de dag zich verder ontwikkelt.
    Of
    Alles ligt open. Alles is mogelijk. Het is maar een gedachte.

Voel je het verschil met Dit wordt een zware dag? Je haalt letterlijk de zwaarte eraf en daarmee geef je jezelf een zetje in een andere, meer helpende richting.

Zie het als de benzinetank van je auto: als de wijzer van je tank naar links staat en je doet niets zakt hij nog meer naar beneden tot je helemaal stil staat. Gooi je er op dat moment een liter bij dan gaat de wijzer al een stukje naar rechts. Je kunt er misschien nog niet ver mee komen, maar je bent al wel een stukje mobieler dan daarvoor.

Zo is het ook met het aanleren van nieuwe gedachten. Verwacht geen wonderen (mag wel natuurlijk 😉), maar gun jezelf ruimte om te experimenteren. Speel ermee.

Je gaat gegarandeerd tig keer ‘onderuit’, maar dat is oké. Een dreumes die leert lopen geef je ook niet direct op bij de eerste keer dat ze valt. Die moedig je aan om het opnieuw te proberen. Doe dat ook met jezelf!

Hoe meer je oefent, hoe steviger je gaat staan

Als je daadwerkelijk een stap zet, hoe klein dat stapje ook is, ga je al snel merken dat je meer invloed hebt dan je nu denkt. Je voelt hoop. En hoe meer je oefent, hoe meer vertrouwen je krijgt, hoe krachtiger en steviger je gaat staan.

CADEAUTJE

Onder deze blog vind je een reactieveld:

  • Laat me weten wat het uitvoeren van de tips met je deed!
  • Schrijf op waar jouw grootste uitdaging zit, wat jouw verlangen is. Hoe beter ik weet wat jij nodig hebt, hoe beter ik mijn tips op jouw behoeften kan afstemmen.

Als dank voor je reactie stuur ik je een cadeautje: een audiobestand met ondersteunende affirmaties.

KRACHTsessie

Wil je het roer echt omgooien en ben je bereid een volgende stap te zetten? Dan nodig ik je van harte uit om je aan te melden voor mijn KRACHTsessie.

Tijdens deze inzicht gevende sessie, ‘De Kracht van Bewust Worden’, vertel ik je over mijn eigen reis van een leven vanuit angst en machteloosheid naar een leven vanuit kracht en vertrouwen. Ik laat je ervaren hoe noodzakelijk bewust worden is bij het ontdekken van jouw eigen innerlijke kracht.

MELD JE GELIJK AAN!
Als je wilt weten waar jij allemaal toe in staat bent, meld je dan NU aan voor ‘De Kracht van Bewust Worden.’

JA! Daar wil ik bij zijn!

Krachtgroet,
Savannah

PS. Is mijn blog waardevol voor jou? Deel hem in je netwerk, zodat anderen er ook van kunnen profiteren!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Ontvang wekelijks mijn KRACHTmail met een tip voor rust en vertrouwen, die je direct kunt toepassen in je leven.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Voor meer informatie verwijs ik je naar de Privacy Verklaring

Ont-dek Jouw Innerlijke Kracht

7 KRACHTIGE TIPS voor RUST en VERTROUWEN

Download NU